Tak jsem konečně asi po roce a půl sehnal číslo časopisu Aktuality Melodie z 31. března 1969, ve kterém je popisován průběh Prvního Beat Festivalu Západočeského Kraje v Plzni, kterého se tehdy také zůčastnila kapela The Crash. Celkem tam bylo sedmnáct skupin a my jsme se tehdy umístili na slušném sedmém místě, a to pouze po třech měsících v novém obsazení. Zveřejňuji celý článek (dnes už historický) a doufám, že přispěje k doplnění informací o historii kapely.
Václav Li - číňan
I.BEAT
FESTIVAL ZÁPADOČESKÉHO KRAJE
Plzeň
2.
a 3. BŘEZNA 1969
Letošní plzeňský Beat Festival byl vlastně
historický – poprvé se zde představily skupiny z celého Západočeského
kraje v celé šíři a ucelenosti. Ve čtyřech festivalových koncertech
dostalo možnost celkem sedmnáct přihlášených skupin. Sedmnáct kapel z různých
měst i vesnic, různých stylů a hlavně různých kvalit.
Celý podnik zahájila plzeňská skupina Hedly
Medly. Předvedla slušný amatérský standard, z něhož o několik hlav
vyčníval výkon bubeníka. (Bubeníci vůbec byli v mezích možností oporou
většiny zúčastněných skupin.) Pro začátek to nebylo nejhorší – to totiž přišlo
hned vzápětí. Elektrons z Tučné; s dost pestrým repertoárem od
Olympicu přes Petra Nováka a Flamengo až k Sally Selingové. Hned po sobě
tak vystoupily dvě skupiny, mezi nimiž byl rozdíl několika tříd. A ani
následující kapela Oxford´s z Kralovic nebyla o mnoho lepší.
Druhý festivalový koncert otevřely dvě
plzeňské kapely Flying Soul a Daisy. První s velmi hezkým repertoárem a
zpěvákem připomínajícím (a to nejen zjevem) Viktora Sodomu v mladších letech;
druhá cardinalovsky west-coastová, s ucházející vlastní tvorbou, zpěvákem,
jako největší slabinou a osobitými úpravami některých převzatých skladeb
(zajímavá byla aranž Hey Joe). Dvě další skupiny (Monsters Blovice a Crazy
Creation Senec) však srazily úroveň festivalu opět do mezí přehrávky STM. Závěr
večera patřil plzeňské psychedelické skupině Regeneration. Pouze ve třech
lidech, s výborným kytaristou, konzervatoristou Karlem Němcem (já osobně
bych ho řadil hned za Hladíka a Andršta) a poprvé (a bohužel i naposled) na
celém festivalu s citem odvedeným Mayalem, pomohla tato kapela opravdu
trochu regenerovat zubožené hudební cítění posluchačů.
Odpoledne druhého dne se odbývalo v témž
duchu, v jakém proběhly dva předchozí koncerty. Sconce ze Stráže nad Ohří
předvedli poměrně stylový repertoár, lišící se od běžných originálů pouze kiksy
jednotlivých muzikantů. Crash z Nejdku výborně šlapali a předvedli velmi
náročný a stylový repertoár. Chabé však bylo využití myšlenky dvou zpěváků
(lépe řečeno jejich nevyužití). The Moser Band z Karlových Var se
vyznačoval vlastní tvorbou petronovákovského typu a silně amaterským projevem.
Za zmínku zde snad stála jen relativně dobrá práce skupiny ve sborech.
Odpoledne pak zakončila klatovská skupina Heads s amatérskou nedokonalostí
a opětovnými, dost trapnými pokusy o Hendrixe. Plzeňská skupina Nothing zůstala
věrna svému názvu a mimo dost nevýrazné vlastní tvorby upozornila na sebe
jedině tím, že zahájila poslední festivalový koncert. Sokolovští Johny &
They nejsou už žádnými nováčky. Upozornili na sebe především profesionálním
výrazem a vynikajícím baskytaristou. Způsob využití několika zpěváků a celkem
nesourodá koncepce stylu i repertoáru však staví skupinu spíše do role
doprovodného tělesa bez vyrazněji vlastní tváře a kreslí nad progresivitou
skupiny jako takové velký otazník.
Plzeňská skupina Flowers měla na festivalu
svou obnovenou premiéru. A zdárnou – hned napoprvé dokázala, že patří k tomu
nejlepšímu, co může západočeský beat v roce 1969 poskytnout. Se svým
psychedelickým light show, jaké zatím nepředvedl ani Velký mág našeho
undergroundu Eugen Fiala, stylovou vlastní tvorbou a silně angažovanými českými
texty, byla jedním z největších zážitků letošního plzeňského Beat
Festivalu.
Následující Flemings (Ostrov nad Ohří)
vsadili hlavně na vizuální stránku věci – víc nebylo ani technicky možné.
Předvedli nejlepší pohybové show festivalu (spíš happening na pódiu); z toho
mála hudby, která ke mně pronikla kulisou jásajících fanoušků, byla cítit
jistota profesionálů. K oporám kapely nesporně patří varhaník Dany
Zahradníček (ještě donedávna hrával za pražské Why Not), bubeník (šílenec
klárfeldovského typu) a zpěvák a kytarista Jirka Schneider. I užití širšího nástrojového
rejstříku dělalo sound Flemings bohatější a pestřejší. Atmosféra skupiny byla
výborná, stejně jako kontakt s publikem a přednes Donovanovy Atlantis.
Skupině Shakers z Mariánských Lázní
připadl nesnadný úkol po těchto třech esech festival zakončit. Pouze tomuto
faktu a dobrému srdci některých porotců mohou tak děkovat, že nakonec skončili
v první desítce.
Konečné pořadí prvních deseti skupin, podle
rozhodnutí odborné poroty: Flemings, Flowers, Johny & They, Regeneration,
Flying Soul, Daisy, Crash, Shakers, Sconce, Hedly Medly.
Letošní plzeňský festival prokázal
životaschopnost západočeského beatového dění. Byl vlastně jakýmsi prubířským
kamenem. Za to patří jeho pořadatelům (SKM Plzeň) dík a uznání. Bude jistě
zajímavé, jakým směrem se budou ubírat další ročníky tohoto festivalu, aby
nebyl už pouhou přehlídkou, ale také nějakým větším přínosem.
JAN
KŘTITEL SÝKORA SHOW
Žádné komentáře:
Okomentovat