středa 5. prosince 2012

RHYTHM & BLUES (Panton)

Rádi bychom zde zveřejnili pasáž z knihy RHYTHM & BLUES (Panton) od Antonína Matznera a Přemysla Hněvkovského, která vyšla v roce 1985 a ve které je na straně 215 i zmínka o skupině The Crash. Tato kniha dokumentuje vývoj a dějiny  R&B. Pro nás je zajímavé, že kapela The Crash ve své relativně krátké existenci 1968-1971, dokázala na sebe upozornit tehdejší elitu našeho hudebního dění a stála za zmínku v této knize. Je to jen důkazem toho, že nejdecká kapela The Crash patřila k tomu lepšímu, co se v té době na naší regionální scéně odehrávalo.
 

Výňatek: … „Jsem zastáncem názoru, že je lepší dobře okopírovaná cizí písnička, než špatná  původní…“ Není proto divu, že i přínos našeho R&B, lze zpětně hodnotit výše v oblasti interpretační, než autorské. Tato vlna objevila řadu nadaných muzikantů, kteří se postupem času vypracovali do absolutní špičky /jen namátkou jmenujme třeba z kytaristů Hladíka, Andršta nebo Fořta/. V autorské oblasti stojí snad za pozornost občasné pokusy The Matadors na konci šedesátých let, osobitá tvorba Mišíkova a z pozdější doby práce Radima Hladíka a hudebníků soustředěných v různých sestavách jeho Efektů.
     Nástup rhythm and blues na naše scény je chrakteristický zejména pro druhou polovinu šedesátých let, kdy ostatní inspirační zdroje british soundu byly vyčerpány i v Anglii. Mimo skupin Matadors, Flamengo, Framus Five a Blue Effect, kterým je pro jejich zásadní význam věnován větší prostor, věnovaly se této hudbě v celostátním měřítku desítky dalších poloprofesionálních kapel. Namátkou lze jmenovat jablonecké Yerning Lorry, Flowers z Ostrova nad Ohří, Crash z Nejdku, plzeňské The Three nebo Baštářovu Expansi z Chebu. V Táboře hráli Kings se zpěvákem M. Kolářem, v Českých Budějovicích The Sinners, kde začínal Olda Říha. Vzácně stylově čistí byli The Bluesmen z Olomouce, vítězové budějovické Universiády v sedmašedesátém roce, orientující se výhradně na černošské R&B /J. Karpaty – kytara, Z. Kramář – baskytara, J. Vraštil – varhany, V. Grunt – bicí, P. Fidler – zpěv/.
     Průkopníky rhythm and blues na Slovensku – v repertoáru měli vedle skladeb The Who, Rolling Stones a Pretty Things i několik vlastních věcí byli The Buttons /Dodo Šuhajda - zpěv, Kamil Paulovčin a  Milan Hudec – kytary, Milo Pavelka – baskytara, Ali Kóša – bicí/. V sedmašedesátém vznikají The Soulmen /Dežo Ursini- kytara, Fedor Frešo – baskytara, Vladimír…

Žádné komentáře:

Okomentovat